Final edition; Snowboarding, Goodbye, Christmas & New year and California

18 januari 2013 - Edmonton, Canada

Om mijn serie reisverslagen compleet te maken heb ik nog even last minute de laatste periode van mijn exchange nog even kort vastgelegd en beschreven. Hoewel ik binnen een paar dagen alweer terug ben wil ik toch het laatste deel nog even online pleuren zodat ik niet iedereen hoef bij te praten (ergo: alles hoef te onthouden).

Ergens rond de 30e November was ik uitgenodigd om de Birthday van Curtis (jongen waar Sebastiaan bij in house woont) te vieren. Dit werd een typische Canadese verjaardag waarbij iedereen iets van een snack/drinken mee moest nemen en er om een kampvuur werd gezeten, buiten met -15 (stijve nipples weer dus). Bij het park was er ook een flinke heuvel waar we al sleeënd vanaf gleden.

Begin December waren alweer de laatste colleges en begonnen de exams, ik had 4 exams in 2 weken dus kon redelijk rustig aandoen. Inmiddels heb ik mijn resultaten al terug en heb ik alles goed afgesloten en heb ik reeds gehoord dat al mijn vakken worden goedgekeurd door de UvT, wel handig opzich.

Om in het weekend even de examenstress te ontglippen zijn we maar even naar Whyte Ave gevlucht (waar alles kroegen zitten dus). Tijdens de avond zijn we met een aantal Engelse gozers meegegaan die hier nu een tijdje woonden en natuurlijk wel van een Pint houden, mooie avond.

De week erop ben ik eindelijk aan iets toegekomen waar ik al bijna een jaar naar uitkeek: Snowboarden! Bovenaan mijn To do list en pas in mijn laatste maand aan toe gekomen. Vrijdags zijn we op een skiheuvel in Edmonton geweest en heb ik mijn talenten weer even kunnen oppikken. Om me zo ook voor de volgende trip voor te bereiden.

De week erop ben ik namelijk wederom in Jasper geweest met Cissy en Paul (zoon van Helma die tijdens kerst thuis was gekomen). De oplettende lezers onder uw weten dat ik daar in de zomer ook heb liggen vertoeven. Jasper in de zomer en Jasper in de winter is echter een wereld van verschil en het was mooi om te zien hoe het er ondergesneeuwd uitziet. De eerste dag zijn we wezen snowboarden, Cissy nam les en ik ging met Paul mee van de pistes af. Hoewel Paul veel beter is liet ik me niet kennen en ben ik overal mee naartoe geweest ook al moest ik veel sneeuw happen. Het was zeker de moeite waard en het uitzicht vanaf de bergen is prachtig.

Na een avondje vroeg naar bed (we waren die dag om 05.00 uur al vertrokken en hadden de hele dag op de piste gestaan) hebben we de volgende dag een Ice-Road tour gedaan over Maligne Canyon. Wat ik dus ook in de zomer had gezien, maar waar het in de zomer was omgeven van watervallen en waar water stroomde stond het nu vol met sneeuw en ijs. Ook dit was weer prachtig om te aanschouwen (Jasper is eigenlijk redelijk saai, want het is allemaal mooi en prachtig). Die avond heb ik van Jasper terug gereden naar Edmonton (4 uur tripje) om daar afscheid te nemen van enkele studenten die weer richting huis gingen. Met onder meer een aantal Duitsers hebben we afspraken gemaakt om naar Amsterdam dan wel Berlijn te gaan.

De dag erna hebben we van onze grote vrind Sebastiaan afscheid genomen en heb ik misschien wel de koudste nacht hier in Edmonton meegemaakt toen we op de bus aan het wachten waren. De dag erna ben ik naar een familiefeest geweest, van enkele leden van grote mijn familie die hier wonen. Het werd gehouden bij Tony thuis, die een megahuis heeft, de sfeer was heel goed en ik heb weer wat Cowboys leren kennen.

En zo snel als ik nu dit verslagje doorfiets zo snel gaat de tiet ook, voordat je het door hebt is het alweer kerst! Kerstavond heb ik met Cissy en Sietske doorgebracht met een uitgebreid diner en filmpje. Eerste kerstdag waren we door Helma en Jan uitgenodigd om daar kerst door te brengen met een een verrukkelijk diner en een mooi gezelschap! 2e kerstdag vieren ze hier niet echt, Boxing Day wordt het hier genoemd en sommige idioten staan om 5 uur op om te gaan shoppen voor wat extra korting. Ikzelf had het beter bekeken, zoals ik dat in ieder geval zie, door een trip te maken door California!

12 dagen kamperen met de Outdoorsclub van de Universiteit en lange reis met de bus, ik heb hier een korte agenda bijgehouden wat er daar allemaal gebeurde:

26-12: vertrek van Edmonton met een temperatuur van -22*C. Last minute troubles, omdat Paul, die ons weg zou brengen, was vergeten dat hij ons weg moest brengen.

27-12: volle dag in de bus, af en toe stoppen, en moeite met slapen. Heb wel eens betere dagen meegemaakt. Onze Chauffs waren Nelson en Bruce een kleine dikke en een lange, Bruce was verkozen to beste buschauffeur van heel North America een paar jaar terug. Laat in de avond kwamen we in Las Vegas aan! waar we toch langs moesten om ff stoom af te blazen. We hebben in anderhalf uur de strip afgelopen en een klein deel van Vegas gezien (veel stukjes gezien die ook in the Hangover te zien waren). Jammer genoeg was ik weer zo slim om mijn paspoort te vergeten in de bus, dus geen bier voor mij, wat je eindelijk weer eens gewoon op straat mag drinken daar. Ik heb ondanks dat toch nog even kunnen gokken en 10 cent winst gemaakt, dus ik kan zeggen dat ik geld heb gewonnen in Vegas!

28-12: vroeg in de ochtend waren we aangekomen in Yoshua Tree Park. YTP is een groot gebied in California wat droog is en redelijk verlaten. Als de zon schijnt is het lekker, maar zodra hij ondergaat om 5 uur dalen de temperaturen al flink! Het is verkozen tot een van de beste plaatsen ter wereld voor rock climbing. Hier hadden we ons eerste nachtje in tent, wat ijskoud was.

29-12: Een korte Hike in YTP en klimmen op rotsjes. ‘s Avonds lekker primitief koken en toen al weer verder naar het volgende park: Leo Carillo. Waar we in de avond onze tent op konden zetten en rond 10-11 uur nog even avondeten konden meepikken.

30-12: Leo Carillo ligt 10 min van t strand en is iets warmer dan YTP, ’s nachts zijn de temperaturen iets boven nul en overdags is het goed vertoeven. Vergeleken met YTP is Leo veel groener en minder verlaten, het ligt ook dichter bij ‘civilization’. Vandaag hadden we een korte hike gedaan op een berg en zijn we daarna naar het strand gegaan, altijd lekker in December (en tevens heel erg goed voor de tan!).

31-12: Oudejaarsdag begon goed met ’s ochtends surfen! Het ging redelijk goed bij me en op een gegeven moment kwam er een dolfijn 2 meter van me af zwemmen. Het begin was een beetje lastig, maar gedurende de ochtend ging het al beter en had ik al enkele waves te pakken en had ik er zelfs eentje geland op ‘t strand. Even later adviseerde ze me om een groter board te nemen om wat te compenseren.  Na t surfen hadden we een goeie lunch en zijn we naar de Starbucks gegaan om even te kijken hoe het met de bewoonde wereld ging. Daarna hadden we even gechilled op Malibu beach! ’s Avonds hadden we een Potlock dinner waarbij iedereen voor iedereen voeier maakt en iedereen alles van elkaar opeet. O&N hebben we op het strand gevierd, we waren net op tijd omdat we het laatste stuk hadden gerend. Geweldig natuurlijk om een keer te ervaren, maar vrienden van thuis horen er toch wel bij.

1-1: Nog nooit ben ik zo vroeg opgestaan op 1 januari, doordat ik in de tent inslaap viel. Vandaag hadden we helemaal geen dagindeling dus besloten we maar iets te verzinnen, eerst dachten we aan een dagje strand, maar uiteindelijk droomden we toch groter en dachten we aan LA. Maar onderweg kwamen we er toch achter hoe ver t was en zijn we naar Santa Monica gegaan. Hitchhikend en met de bus. In de stad hebben we wat rondgedaan, lekker gegeten en zijn we teruggegaan met de taxichauffeur die met ‘Kid Rock’ altijd gaat playbacken en volgens hem kan die dus wel aardig zingen.

2-1: tent en spullen opruimen en naar de laatste bestemming van onze trip, maar eerst nog een keertje surfen! Surfen is echt supergaaf en deze dag deden we zonder begeleiders om het gewoon zelf te leren. En dat ging aardig goed, ik kon langer blijven staan en al een beetje versnellen en afremmen en gelukkig ook al een beetje sturen anders had ik wat menselijke objecten geraakt. Waar ik de eerste keer vergezeld werd door dolfijnen was er deze keer een Seal op bezoek gekomen. Het was weer lekker weer. Daarna volgde een rit van 7 uur naar Death Valley. Verder had Cissy nog met een surfdude gesproken die zei dat er op Hawaii hele goeie waves waren, dus ik weet al wat ik van plan ben! In de nacht kwamen we weer aan en gingen we weer onze tent opzetten in t donker.

3-1: In de ochtend zagen we pas waar we aangekomen waren. Death Valley is een heel groot gebied wat vooral kan worden omschreven als warm en veul zand. Het grootste gedeelde is the middle of fucking nowhere! Temperaturen in de winter zijn wel uit te houden, met snachts 2 en overdags 16 graden, wat een gevoelstemperatuur geeft van 22. En er wordt overal gezegd dat je veel water moet meenemen en opdrinken, in de zomer wordt het rond de 50 graden celcius! En 25 in de nacht, het record is zelfs 57 graden. Onze eerste bezichtiging was Badwater, het laagste punt van heel Noord en zuid amerika. Daarna gingen we naar Ubehebe Crater, een krater dus. In de nacht is Death Valley heel mooi, ik heb nog nooit zoveel sterren kunnen zien!

4-1: gingen we naar Furnance Creek, wat langs onze camping ligt. Daar hebben we aan het zwembad gelegen en gezwommen maar ook weer een keer gedouched, wat wel heel fijn is zo op zijn tijd. Het was een relaxdagje. Ik kwam er ook een Nederlander tegen die me aan mijn Nederlands accent herkende, heel spijtig dus. Maar die gozer kwam net terug van 4 dagen hole in the wall, wat dus niet een of ander gay-TV-programma was maar echt leven in de middle of nowhere, zonder faciliteiten zoals lopend water en wc’s wat wij nog net wel hadden.

5-1: Laatste dag van de trip; alles opruimen en nog een laatste dag aan t zwembad gelegen en in de loop van de middag de bus in gegaan om huiswaarts te gaan

6-1: een laat ontbijt, half 11, in een wegrestaurant Amerikaanse stijl: dat houdt dus in voor 13 dollar onbeperkt eten en dan ook echt onbeperkt, en het was niet alleen ei en ontbijt, ze hadden echt alle maaltijden en desserts. Je kon jezelf een hele Amerikaan eten! Rond 10 uur kwamen we terug in Edmonton om weer eens een goed matras uit te proberen en een douche te pakken. En anderhalve dag later alweer naar Hawaii te gaan, life can be a bitch!

Als je na het lezen van dit verslag teleurgesteld bent, omdat ik niet zo’n leuke grapjes maakte als normaal dan wil ik even zeggen dat dat komt omdat ik deze editie snel in elkaar heb gefixt.

Als ik zo terugkijk over mijn hele exchange naar Canada kan ik vrijwel alleen maar positieve dingen bedenken. Ik heb hier enorm veel gezien, meegemaakt, geleerd, ontdekt en wat al niet! Ik kan iedereen aanraden om een studie (gedeeltelijk) in het buitenland te volgen en als je iets wil vragen of je bent ergens benieuwd naar, dan kun je altijd bij mij aankloppen.

Lichtelijk emotioneel groet ik u,

Voor het laatst uit Edmonton, Canada,

See you all!

Sincerely,

Wessel Penninx

1. Stefan:
    18 januari 2013
    Hee Wessel,

Tof verhaal weer! (ookal heb je het zo vluchtig in elkaar gezet)
    Als je terug komt in Nederland ligt hier een hele pak sneeuw, wat je natuurlijk nog niet genoeg gezien hebt het afgelopen half jaar. Maar fijn dat je voor de carnaval weer terug bent dan kunnen we kijken of je het drinken nog niet verleerd bent;)
    Tot snel!

Later,